Vyhľadávajte vo viac ako 1802 ks repasovaných riadení

VOLKSWAGEN

VOLKSWAGEN

Automobilová spoločnosť bola založená v roku 1937 s cieľom vyrábať práve vozidlá, ktoré by si mohol dovoliť každý pracujúci občan. Túto ideu presadzoval predovšetkým Adolf Hitler, ktorý konštrukciou vozidla poveril Ferdinanda Porscheho (aj preto, že ten sa už koncepciu lacného auta niekoľko rokov zaoberal). Poverenie dostal Ferdinand Porsche už v roku 1934, ale nejasný spôsob financovania celý projekt zdržal až do roku 1937, kedy bola založená Spoločnosť pre prípravu nemeckého ľudového vozidla s.r.o. a tá sa v roku 1938 premenovala na Volkswagenwerk GmbH. Podľa britského historika Richarda Evansa, Hitler, ktorý sa zaujímal o autá (ale nikdy ich neriadil) osobne navrhol charakteristický zaoblený tvar budúceho vozidla, inšpirovaný designom vozidiel Tatra konštruktéra Hansa Ledwinku

Pôvodný plánovaný názov vozidla bol KdF-Wagen (Kraft durch Freude vozidlo) a malo sa ich vyrobiť 150 000 ročne. Po začatí druhej svetovej vojny bola výroba preorientovaná na zbrojnú výrobu. Závod prebral opravárenské práce na lietadlách Junkers Ju 88 a namiesto KdF začal vyrábať na rovnakej platforme malé vojenské terénne (Kübelwagen) a obojživelné (Schwimmwagen) vozidlá.

V roku 1942 už bol najväčším výrobcom osobných automobilov v Nemecku. V tom čase tvorili 2/3 pracujúcich v závode ľudia na nútených prácach. Po obsadení Nemecka bola obnovená výroba osobných automobilov podľa pôvodných projektov, ale pod britským vedením. V rokoch 1946 – 1948 dosiahol objem produkcie 1 000 automobilov mesačne.

Roku 1950 začala automobilka výrobu jedného zo svojich najslávnejších modelov, vozidla VW T1.

V 50. rokoch začal Volkswagen expanziu do sveta. Začal výrobu v Brazílii a predaj na takmer všetkých kontinentoch vrátane Austrálie a Ázie. V 60. rokoch pokračoval VW v rozvoji, ale zažil aj niekoľko odbytových kríz. Rok 1965 sa zapísal do histórie firmy spojením s automobilkou Auto Union GmbH, v ktorej získal Volkswagen väčšinový podiel. Táto spoločnosť sa neskôr v roku 1969 spojila s NSU Motorenwerke AG a premenovala na Audi NSU Auto Union AG.

70. roky priniesli zásadnú reštrukturalizáciu modelovej výroby značky – začatie produkcie dodnes vyrábaných modelov VW Passat a VW Golf a na druhej strane ukončenie výroby modelu Chrobák v Nemecku (v Mexiku sa vyrábali až do roku 2003). V 80. rokoch pokračoval VW v modernizácií zavedením nových technológií, napr. (katalyzátor, elektronické vstrekovanie), získal nadpolovičnú väčšinu akcií Španielskej značky Seat(3. samostatná značka koncernu) a spoluprácou s inými (prevažne Japonskými) značkami dosiahol 10 % podielu trhu v Európe a 20 % v Severnej Amerike. V 90. rokoch pripojil Volkswagen do svojho koncernu ďalšiu značku (českú Škodu Auto), ale tiež zažil v roku 1993 najhoršiu krízu v histórii značky. Tu prekonal hlavne vďaka veľmi úspešným novým generáciám modelov Golf a Passat, ktoré doplňuje už tradičný model VW Polo.

V súčasnosti je VW jednou z mála značiek, ktorým sa zatiaľ vo väčšej miere vyhýba celosvetová automobilová recesia a Volkswagen vstupuje do nových segmentov trhu, ako automobilového (nákladné automobily – značkou Scania), tak aj napríklad trhu lodných motorov. Model VW Golf prekonal v počtu vyrobených vozidiel aj Chrobáka, ktorého bolo vyrobeného celkom 21 529 464 exemplárov, a stále sa pokračuje v jeho výrobe.